17 comments

  • Hej! Jag undrar hur man nu ska tänka om man vill använda ifd tabellen, ska man försöka få så mycket poäng som möjligt eller så nära noll som möjligt ?
    Tack på förhand!
    Fatima

    • cecilia@powerforlife.se

      Tack för din fråga! Ju fler plus poäng du får desto bättre. För att bibehålla en god hälsa rekommenderas att åtminstone hamna på +50/dag, för att få en terapeutisk effekt rekommenderas att nå +200/dag. Du kan läsa mer om detta under ”Använda IFD”. Lycka till!

  • Hej! Jag är nybörjare på det här med Ifd och undrar över en del matvaror som inte står med i listan, till exempel a-fil – vad skulle det få för poäng?
    Tack! /J

    • cecilia@powerforlife.se

      Tricket är att göra en egen bedömning baserat på närliggande livsmedel och/eller genom att göra en uppskattning baserat på hur IF-värdena beräknas. Alla IF-värden är ungefärliga varför det inte är hela världen om ett livsmedel får -50 eller -25. Det som är mest intressant är om livsmedlet hamnar på plus- eller minusvärde och därför kan en egen uppskattning vara till god hjälp även om den är ungefärlig. IF-värdet byggs upp av ett tjugotal olika faktorer och det är förstås omöjligt för en lekman att räkna ut ett IF-värde baserat på dem alla. Men genom att bara fokusera på ett par av dessa tjugo och därtill ditt sunda förnuft så kan du göra helt okej egna bedömningar.

      En enkel uppskattning av IF-värdet gör du med detta i åtanke:
      Mängden socker och kvaliteten på fetterna i livsmedlet har stor påverkansgrad på IF-värdet. Ju mer socker (oavsett kvalitet) desto mer minus, ju mer mättat fett desto mer minus också, ju mer enkelomättat fett desto mer plus. Till detta lägger du ditt sunda förnuft: ju renare och fräschare mat desto bättre IF-värde, ju mer processad och E-nummerberikad mat desto sämre IF-värde.

      I exemplet med A-fil skulle jag nöja mig med att titta på värdet för vanlig yoghurt som ger -52 för 2 dl.

      Lycka till!

      PS. Fler tips på mat som du som läsare saknar i tabellen mottages gärna! Då lägger jag dem på bevakning så att tabellen kan kompletteras när det livsmedlet blir IF-beräknat av M.Reinagel. /Cecilia på IFDtabell.se

  • Hej! Bra sida! Ser några översättningsmissar i tabellen, tex så är allspice inte allkrydda utan kryddpeppar, och cumin är enbart spiskummin – vår kummin heter caraway på engelska. Har dock inte gått igenom hela tabellen, såg bara detta på första sidan. Om du vill kan jag återkomma om jag ser nåt mer. 🙂 Mvh, fd översättare

    • cecilia@powerforlife.se

      Stort tack för din uppmärksamhet! Jag rättar och förtydligar bums. Fler korrigeringar av alla de slag välkomnas varmt, tack! 🙂

      Cecilia på IFDdtabell.se & ifd.ifdtabell.se

  • Hej. Tacksam om ni kunde göra en utskriftsfunktion så hela listan kan skrivas ut.

    • cecilia@powerforlife.se

      Hej! Det vill vi inte göra av upphovsrättsliga skäl gentemot Monica Reinagel. För en mindre summa kan du ladda ner en Excellista från inflammationfactor.com (på engelska).
      Med vänlig hälsning, Cecilia

  • Jag är förvånad över att kanel har ett minus värde med tanke på att den ofta beskrivs som en inflammationshämmande krydda. Finns det någon speciell orsak till detta?

    • cecilia@powerforlife.se

      Kanel ligger nära noll och bedöms vara neutral. Jag kan inte svara exakt på varför den inte hamnar högre. Kanske har det att göra med att den innehåller kumarin som gör att det inte är bra att överdosera kanel.

  • Hej igen och tack för tidigare svar och för en mycket bra sida.
    Nu handlar min fråga om våra nordiska bär(blåbär och tranbär) Jag har förstått att de innehåller mycket antioxidanter och att speciellt blåbär skulle ha en inflammationshämmande effekt, ändå har blåbär ett minusvärde. Varför? Och hur månne det är med lingon?

  • cecilia@powerforlife.se

    De ligger nära noll och ska knappast betraktas som inflammatoriska, men det är sockret i bären som gör att de inte hamnar på några imponerande plusvärden. Det betyder inte att de inte är bra. De innehåller fortfarande fina antioxidanter och kan med fördel intas i normala mängder.

    Variation är alltid bäst och få saker är bra att överkonsumera. Det finns därför ingen poäng att överdriva intaget av dem. Rådet blir att äta bären med njutning och fylla på med mer grönsaker som är mindre söta.

    Lingon är inte uppmätt enligt IF Ratingen. Min gissning är att de hamnar nära noll, precis som tranbär.

  • Tack för svaret. Det förvånar mig bara att jordgubbar har +9 och blåbär -9 trots att jordgubbar känns sötare 🙂

  • Hej. Har det fallit bort ett minus från IF rate på grillat kycklingbröst? Eller är det +20?

  • cecilia@powerforlife.se

    Klok fråga eftersom olika kycklingdelar ligger runt motsvarande minus. Men här har jag valt att skriva värdet för kycklingbröst som vi äter en hel del av i Sverige. Det angivna värdet på +20 är korrekt enligt IF Tracker räknat på 100 g ”chicken breast BBQ without skin”.
    Ha det bra!

  • Hej. Jag söker ifd värde på mandelmjöl/mandelpulver men kan inte hitta, vet du något om det?

    • cecilia@powerforlife.se

      Mandelmjöl finns inte uppmätt för IF-värde. Använd hela mandlar, ”blanched” eller ”raw”, i viktmått så får du ett rättvisande värde. Detta går bra eftersom mandelmjöl bara består av malda mandlar.

      /Cecilia på IFDtabell.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *