Toppingar maxar frukosten!

Tre toppingar och två nötsorter

Älska topping! Mina smoothie- och gröttallrikar dignar av topping, faktiskt ser det ut som topping med lite smoothie eller gröt som tillbehör 😋. Rätt vald topping är också ytterst välgörande! Ofta är det den som gör att smoothien eller gröten hamnar på IF-plus.

Här är mina favvo-toppingar med dess IF-värden:

Topping Mängd IF-värde
Paranötter 3 st +178
Bjäst 1 msk +153
Hasselnötter 10 st +38
Kakaonibs 1 msk 0
Hampafrön 1 msk -7

Oups! Alla ligger inte på plus… Nej, ett lätt minus gör inget och hampafrön gör gott i lagom dos.

Andra tips på toppingar scorar så här:

Topping Mängd IF-värde
Rapsolja 1 tsk +27
Olivolja 1 tsk +25
Mandelsmör 1 msk +25
Avokadoolja 1 tsk +23
Mandlar 10 st +19
Jordnötssmör 1 msk +9
Linfrön, hela 1 tsk +3
Sesamfrön 1 msk 0
Hallon 1 dl 0
Blåbär 1 dl -4
Pumpafrön 1 msk -7
Kokos, rostad 1 msk -26
Russin 1 msk -34

Ytterligare toppingar som inte är IF-mätta är t ex bipollen, psylliumfrön och färsk koriander.

Tre toppingar och två nötsorter

Bilden visar från vänster: hampafrön, kakaonibs och Bjäst. På brädan ligger paranötter och hasselnötter.

Granola är mums-topping

En bra granola är också supergott! Dess IF-värde varierar med vad den är gjord av. Dessvärre ligger den oftast på minus. De granolas som scorar bäst på IF består främst av nötter och minimalt med socker. Tips är att spana in LCHF-inspirerade granolas, de ligger ofta lågt i sockernivåer. 

Helheten räknas

Ja, som du ser ligger inte alla på plus och det gör faktiskt ingenting! Det är helheten som räknas. Så om du älskar russin är det klokt att lägga till t.ex. paranötter eller Bjäst som bidrar med IF-superboosting.

Vilka är dina favorittoppingar? Tipsa gärna i kommentarer!

Bilderna visar maxade topping-tallrikar. Den i mitten har även fått soygurt-topping på sidorna. Mättar extra bra!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

5 − 1 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.