Ingefära – färsk eller pulver?

Färsk ingefära och liggande burk med torkad ingefära utströdd på vit yta

Att ingefära tillhör superboosters har nog inte gått någon förbi. Men vilken form av ingefära är bäst – färsk eller pulver? Först och främst – båda är bra!

Baserat på IF-värde har torkad ingefära högre IF-värde per gram vilket har att göra med att den är mer koncentrerad, se tabell nedan.

Ett glas med färska ingefärsbitar i vatten samt ingefärsrot på bordet bredvid

Enligt ayurvedan ger färsk ingefära andra effekter i kroppen är torkad, så beroende på vilken effekt du är ute efter kan du välja sort därefter:

  • Färsk ingefära stimulerar matsmältningen och är bra vid förkylningar. (Varning – om du redan har bra tryck på matsmältningen kan den färska ingefäran ge dig diarré.)
  • Torkad ingefära är anti-inflammatorisk, den hjälper till exempel mot ledinflammation. Då intas den med en liten mängd ricinolja (OBS! Ca 1 tsk ricinolja, större doser är laxerande.)
  • OBS! Försiktighet bör iakttas vid hudinflammationer, feber och blödningar. 

Källa: Johan Ljungsberg på Ayurveda-Akademin och boken The Ayurveda Encyclopedia, S.S. Thirtha

IF-värde för torkad respektive färsk ingefära:

Mängd

Torkad (pulver)

Färsk (hel)

1 g

+98

+25

0,5 tsk

+88

+25

1 tsk

+176

+49

1 msk

+528

+147

Att ingefära är kraftfullt råder ingen tvekan om. Flera personer har uppgett att färsk ingefärsjuice har gjort så att glaset har spräckts, när de har hällt ut juicen (läst på FB :))! För egen del är det ungefär vad som händer i min mage (explosion…) när jag får i mig färsk ingefära, så trots dess finfina IF-värde föredrar jag gurkmeja. Men de flesta tycks klara ingefära utmärkt och jag rekommenderar därför både färsk och torkad ingefära mycket varmt <3

Ha det fint!

Cecilia på IFDtabell.se

Bilderna i detta inlägg kommer från pexels.com

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 × 4 =