Apelsin- och morotsröra

Åtta morötter på ett plankbord

Både morot, mandlar och olivolja har var för sig fina IF-värden och tillsammans blir det förstås toppen när de mixas ihop med apelsinskal i den här röran.

Med den höga andelen fett från olivoljan och mandlarna passar den också utmärkt till LCHF-aren.

Åtta morötter på ett plankbord

Apelsin- och morotsröra

Skriv ut
Välj antal:4 portioner
Tillagningstid: 10 minuter
IF-värde/portion: 132

Ingredienser

  • 2 st morötter
  • 1 dl rostade mandlar eller kör med råa mandlar om du vill
  • 1 st skal från apelsin finrivet
  • 0,5 dl olivolja
  • salt och peppar

Instruktioner

  • Skala och skär morötterna i bitar. Koka dem mjuka i lite vatten. (Tips: mindre bitar kokar mjuka snabbare.)
  • Häll av morötterna (drick gärna upp vattnet!), mixa dem släta med mandlar, apelsinskal och olivolja (i matberedare eller med handmixer). Tillsätt eventuellt mer olja om du tycker att röran är för fast.
  • Smaka av med salt och peppar.

Anteckningar

.

Näringsinfo per portion

Kalorier (kcal): 186
Fett (g): 18
Protein (g): 3
Kolhydrater (g): 5
Receptkälla: ica.se och tidningen Buffé nr 3, 2014

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

1 × fem =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.