Välj vin med bästa IF-värde

Etikett på Systembolaget för vita vinet Saint Véran från Frankrike

Vin och övrig alkohol har inte mätts upp för IF-värden, men det finns ett par faktorer att beakta vid val av alkoholhaltiga drycker när du vill göra valet så bra som möjligt utifrån ett IFD-perspektiv – beakta sockerhalten och prioritera vin framför andra alkoholhaltiga drycker:

  1. Titta på sockerhalten. Socker tillför inget annat än snask till smaklökarna, högre sockerhalt innebär alltid sämre IF-värde. Systembolaget informerar numer om sockerhalten i vin (bravo Systembolaget!). Lägsta värdet är <3 g/dl vilket du alltid ska söka efter när du letar middagsvin eller festbubbel. (Till exempel har jag noterat att franska viner ligger ofta på denna lägre gräns (=osockrade) och att italienska viner ligger ofta rejält i överkant (=sockrade), men detta är ingen regel utan läs på informationslapparna, vilket funkar fint på Systembolaget men inte på restauranger :))
  2. Vin innehåller antioxidanter vilket gör vin till ett bättre val än andra alkoholhaltiga drycker. Antioxidanterna finns i skalet på vindruvorna och rött vin har mer av dessa än vitt, men både rött och vitt vin bidrar med en del antioxidanter. Många människor tål inte rött vin och om så är fallet för dig är inte rött vin bättre val för dig, välj vitt vin istället då. Exempel på symptom då du inte tål rött vin är utslag i ansiktet, illamående eller huvudvärk.

två glas vin, ett med vitt och ett med rött vin, står på ett räcke med havet i bakgrunden

Till detta bör även tilläggas glädje, njutning och måttlighet. Att njuta av dryck, mat och goda vänner är minst lika viktigt och värdefullt för ditt välmående, samt att tillämpa en viss nivå av måttlighet – hur tråkigt detta ord än må vara – avseende både drycken och maten.

Det sköna med IFD-teorin är just att ingenting är förbjudet. Allt kan ätas och drickas! För att landa ekvationen till positiva IF-värden gäller som vanligt att mat och dryck med höga IF-värden intas i större mängder och dito med låga värden intas i mindre mängder. So nice, enjoy!

Etikett på Systembolaget för vita vinet Saint Véran från Frankrike

Varning för söta Asti Cinzanon med sina 81 g socker per deciliter. Rekommenderar goda Saint-Veran från Frankrike på bild högst upp – ekologiskt, fylligt och med låg sockerhalt 🙂

 

3 comments

  • Pingback: Välj bästa vin – läs inlägg på IFDtabell.se | POWER for LiFE

  • Hej! Man kan alltid göra sangria på vin och blanda det med en massa nyttiga saker för att kompencera IF, tex. apelsin citron lime. 🙂
    Hur är det annars med sprit som vodka, vad kan IF ligga på där?
    Det brukar vara någon stark likör med i sangria men då är det nog bättre med riktiga kryddor/örter samt en skvätt vodka i stället. Eller vad tror ni?

    😉

    • Cecilia (admin)

      Bra där, gillar kreativa drinklösningar 🙂! Tyvärr är inte IF uppmätt för alkoholhaltiga drycker så det blir en gissningslek. Eftersom socker sänker IF rejält är det sannolikt bättre med så ren sprit som möjligt – som vodka t.ex. – och kryddor som du föreslår. Dock ska noteras att även alkohol räknas till kolhydrater och dess effekt på levern tär sannolikt mer på immunförsvaret än stärker det. Vin sägs ju bidra med en del antioxidanter vilket givit vin ett förhållandevis gott rykte. Vinets antioxidanter kommer från skalen på vindruvorna. Sprit, som ju görs på andra råvaror, bjuder inte på samma välgörande antioxidanter. Men såklart kan en drink avnjutas med en i övrigt välgörande kost. IF-teorin har inga förbud. Den förespråkar bara att lagom är alltid bäst 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

tolv + sex =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.